Bezpieczeństwo banków – banki i instytucje finansowe to zazwyczaj obiekty o wysokim poziomie bezpieczeństwa z podstawowymi środkami bezpieczeństwa fizycznego, takimi jak uzbrojeni strażnicy, skarbce bankowe i przyciski paniki. Jednak banki wykorzystują również najnowsze technologie bezpieczeństwa, aby chronić pracowników banku, klientów i ich aktywa. Od wysokiej klasy całodobowego monitoringu wideo z analityką po zaawansowane systemy kontroli dostępu, które zapewniają łatwy i bezpieczny dostęp do kluczowych obszarów banku, istnieje wiele możliwości ulepszenia bankowych systemów bezpieczeństwa.
Obiekt monitorowany
Systemy kamer bezpieczeństwa CCTV są podstawą systemu bezpieczeństwa instytucji finansowej. Kompleksowy monitoring wideo obejmuje wszystkie części budynku banku, zarówno jako środek odstraszający, jak i jako wirtualny zapis wszystkiego, co dzieje się w banku. Widoczne kamery – obejmujące drzwi, wyjścia, kasy i wszystkie ważne pomieszczenia banku – mogą ostrzec potencjalnych złodziei lub włamywaczy, że są obserwowani, a ich twarze są rejestrowane na kamerach. Umieszczenie kamer w widocznym miejscu jest w porządku, ale jeśli istnieją obawy dotyczące manipulacji, rozsądniej byłoby ukryć niektóre kamery, aby trudniej było je wyłączyć. Kamery światła widzialnego powinny być również umieszczone wystarczająco wysoko, aby zniechęcić i uniknąć manipulacji lub wyłączenia, które zawodowi włamywacze mogliby próbować wyłączyć przed napadem. Monitorowanie wideo w czasie rzeczywistym jest również niezbędne. Wiele instytucji finansowych ma już pracowników ochrony i nadzoru, którzy oglądają wideo pod kątem podejrzanych zachowań i zdarzeń, gotowych do reagowania w czasie rzeczywistym. Mniejsze banki mogą jednak skorzystać z usług zewnętrznych firm monitorujących, które mogą obserwować obraz wideo z odległości i wysłać odpowiednie usługi w ciągu kilku minut. Aby jak najlepiej wykorzystać system monitoringu CCTV, większość banków prawdopodobnie będzie chciała zainstalować kamery bezpieczeństwa 4k. 4K UHD zapewni rozdzielczość i wyrazistość potrzebną do wydobycia szczegółów, takich jak twarze, zamiast rozmytych obrazów, które nie są dobrze widoczne. Analiza wideo może również odgrywać rolę w bezpieczeństwie, jeśli pozwala na to budżet i logistyka. Podobnie jak w handlu detalicznym, gdzie pomagają śledzić i identyfikować podejrzane zachowania i osoby wysokiego ryzyka, analiza wideo i oprogramowanie mogą pomóc personelowi ochrony wykryć podejrzane zachowania i incydenty oraz uzyskać wczesny wgląd w sytuację.
Potrzeby przechowywania finansowego nadzoru wideo zwykle obejmują szczegółowe i kompleksowe zapisy nadzoru wideo w nagłych przypadkach. Chociaż nie ma żadnych zasad określających, jak długo banki muszą przechowywać nagrania z monitoringu, większość instytucji zazwyczaj przechowuje je na miejscu przez 90 dni, czyli wystarczająco długo, aby objąć większość występujących incydentów. Niektóre banki decydują się na dłuższe okresy archiwizacji — 180 dni lub więcej — dla większego spokoju. Po 90 lub 180 dniach wideo jest zwykle archiwizowane na zewnętrznym serwerze pamięci masowej, na którym można go używać przez kilka lat. Zależy to jednak od preferencji, potrzeb i budżetu danego banku. W zależności od tego, czy bank nagrywa w pełnej rozdzielczości HD 1080p, czy przełącza się na kamery o rozdzielczości 4k, ile kamer wykorzystuje i oczywiście system, na którym nagrywa, bank może mieć od dziesiątek do setek terabajtów długoterminowych dostępnych materiał. Przechowywanie terminowe — może to wymagać systemu opartego na serwerze.
Alarm antywłamaniowy i monitoring
Bezpieczeństwo nie kończy się wraz z końcem godzin bankowych. Bezpieczeństwo klientów i aktywów bankowych zależy od czujnych, całodobowych środków zapobiegawczych. Oprócz patroli na miejscu i monitoringu przez pracowników ochrony, ważne jest również, aby banki posiadały odpowiednie systemy alarmowe i monitorujące. Nadzór wideo będzie rejestrowany przez całą noc, obejmując obwód budynku, drzwi, okna, tylne drzwi, sklepienia oraz wszystkie korytarze i hol główny. System telewizji dozorowej powinien być połączony z systemem ochrony wewnętrznej obsługiwanej przez człowieka oraz systemem monitoringu zewnętrznego, tak aby w przypadku włamania można było skontaktować się z policją. Dodatkowo, aby zapobiegać włamaniom, banki powinny być wyposażone w zamknięte i kompleksowe systemy alarmowe obejmujące czujniki drzwi i okien oraz czujniki zbicia szyby, które obejmą każde potencjalne miejsce wejścia. Dodatkowo należy zainstalować czujniki dymu i ognia, aby zapobiec uszkodzeniom fizycznym i katastrofom. Bankowe systemy bezpieczeństwa skutecznie chronią przed potencjalnymi zagrożeniami. Kamery są w stanie uchwycić wiele szczegółów, co jest bardzo ważne, gdy trzeba ustalić sprawcę włamania.