Kwas Askorbinowy

Kwas Askorbinowy

Witamina C – prawoskrętna czy lewoskrętna? Syntetyczna czy też naturalna? W poniższym tekście postaramy się opisać witaminę C, czyli inaczej Kwas Askorbinowy. Podpowiemy także, jakie mogą być jej źródła i w jakich okolicznościach jest ona stosowana. 

Witamina C – właściwości oraz jej rola w ludzkim organizmie

Witamina C, nazywana także askorbinowym kwasem, stanowi niezbędny składnik do życia. To niezaprzeczalny fakt. W ludzkim organizmie nie jest ona syntetyzowana, dlatego musimy ją ciągle dostarczać z pożywieniem. Trochę inaczej będzie wyglądała sytuacja w przypadku zwierząt. Większość z nich bowiem, wytwarza taki związek zupełnie samodzielnie. Witamina C, spełnia wiele przydatnych w organizmie funkcji. Pozwala na prawidłowe funkcjonowanie enzymów w różnych chemicznych reakcjach. Bierze czynny udział chociażby w syntetyzowaniu kolagenu, wybranych hormonów oraz L-karnityny. Produkowanie kolagenu, stanowi jedną z najważniejszych funkcji omawianej witaminy. Białko to jest potrzebne bowiem oczom, skórze, zębom oraz kościom do właściwego funkcjonowania. Witamina C bierze czynny udział w różnych przemianach w naszym organizmie, na przykład przekształcaniu cholesterolu do żółciowych kwasów. Nie możemy również pomijać jej roli w przypadku procesu antyoksydacyjnego. Kwas askorbinowy, to jedna z najpopularniejszych antyoksydacyjnych substancji, która zwalcza tak zwane wolne rodniki. Wolne rodniki, są szkodliwymi cząsteczkami, które mogą prowadzić do uszkodzenia istotnych struktur, takich jak chociażby DNA czy białka. Witamina C w roli antyoksydantu, prowadzi do zneutralizowania ich nadmiernych ilości. Właściwości kwasu askorbinowego związane są także z dużą przyswajalnością żelaza. Jest to ważna informacja głównie dla tych osób, które mają niedokrwistość na skutek niedoborów żelaza. Branie preparatów zawierających żelazo razem z witaminą C, zwiększa ilości witaminy C przyswajanej do organizmu. Kwas askorbinowy, wspomaga również właściwe działanie układu odpornościowego oraz układu nerwowego.

Zastosowanie witaminy C w kosmetologii

Nie możemy pominąć użycia witaminy C w zakresie kosmetologii. Wykorzystywane są w jej przypadku dwie najważniejsze właściwości – neutralizację wolnych rodników, jak i produkcję kolagenu. Dzięki wymienionym cechom, witaminę C stosuje się w różnych kosmetykach oraz preparatach, użytkowanych w czasie specjalnych zabiegów na ciało czy twarz. Jest ona niezbędna celem utrzymywania zdrowia cery, jak również ma pewną rolę w zakresie opóźniania procesów starzenia. Nadmierne eksponowanie ciała na działanie promieni UV, przyczynia się bezpośrednio do powstawania oksydacyjnego stresu, jak i sporych ilości wolnych rodników. W tym wypadku, wykorzystuje się właśnie antyoksydacyjne właściwości kwasu askorbinowego. Witamina C opóźnia także proces fotostarzenia się skóry, minimalizuje ryzyko pojawienia się przebarwień, jak i wykazuje przeciwzapalne działanie.

Witamina C lewoskrętna – czy naprawdę istnieje?

Witamina C, nazywana jest inaczej kwasem askorbinowym albo kwasem l-askorbinowym. Są to różnorodne nazwy na tę samą substancję. Mit witaminy C lewoskrętnej wziął się z niewłaściwego zrozumienia symbolu L. Tak naprawdę, takie oznaczenie odnosi się do względnej konfiguracji, w którą nie należy się zagłębiać zbytnio. Nie ma to, jednak związku z optyczną skręcalnością i nie oznacza wcale, iż ta witamina jest lewoskrętna. Ponadto wszelkie środki lecznicze, środki spożywcze czy też suplementy zawierają w sobie jedną i tę samą postać wspomnianej witaminy. Bez względu zatem na oznakowanie na opakowaniu, czy to jako kwas askorbinowy, witamina C, czy też kwas L-askorbinowy, za każdym razem będziemy mieli do czynienia z takim samym związkiem. Aktywna biologicznie forma witaminy C, na temat której mówimy, tak naprawdę pozostaje prawoskrętna. Załączenie informacji na temat lewoskrętności witaminy C na etykiecie różnorodnych preparatów albo leków jest zatem nieświadomym albo celowym powieleniem błędów. Lewoskrętny izomer askorbinowego kwasu nie jest tak naprawdę witaminą i służy wyłącznie celem zakonserwowania pożywienia.

Witamina C – źródła 

Kwas AskorbinowyZapotrzebowanie w ciągu dnia na witaminę C, może zostać zaspokojone poprzez spożycie odpowiedniej liczby owoców oraz warzyw. Dobrym źródłem wymienionego związku, jest chociażby czarna porzeczka, dzika róża, acerola, papryka, pietruszka, owoce cytrusowe oraz kiwi. Na przykład w 100 gramach czarnych porzeczek, zawartość czystej witaminy C, to około 180 mg. Papryka o identycznej wadze, posiada około 140 mg askorbinowego kwasu, zaś pomarańcze 50 mg. W przypadku racjonalnej diety, zdrowej osobie nie powinno sprawić żadnych kłopotów dostarczanie do swojego organizmu niezbędnych dawek witaminy C wraz z pożywieniem. Warto, jednakże mieć na uwadze, iż ta substancja to nietrwały związek. Już sam proces gotowania owoców albo warzyw pozbawi je witaminy C w około 50 procentach. Jest ona nie tylko wrażliwa na działanie wysokiej temperatury, ale także na światło. Z tego właśnie względu, witamina używana do pielęgnacji skóry, zamknięta jest zwykle w słoiczkach z ciemnego szkła albo w fiolkach.